Blog van de Binnenkamer

Daar gaan we weer: goede voornemens

Best een afgezaagd onderwerp tijdens deze eerste dagen van het nieuwe jaar; goede voornemens. Toch vind ik het een goed plan om er een stukje over te schrijven. Want het zou geen afgezaagd onderwerp zijn als het in deze weken niet veel mensen zou bezighouden. Blijkbaar hebben we behoefte aan een duidelijk gemarkeerd startpunt om te beginnen met nieuwe, betere gewoontes. Hier lees je waarom je niet tot het volgende nieuwe jaar hoeft te wachten op een nieuwe start.

Opstandig
Ik word altijd een beetje opstandig van die goede voornemens met oud & nieuw. Als ik iets wil veranderen in mijn leven, dan begin ik daar toch gewoon mee? Dat wil ik niet ophangen aan een datum of een periode. Zoals mijn broer die ooit stopte met roken en zich had voorgenomen om dat op 1 april te doen. Waarop een collega tegen hem zei: als je wilt stoppen, dan stop je nu toch? Waarom pas over drie dagen? Je hebt gelijk, dacht hij, en hij kieperde de rest van zijn rookvoorraad direct in de vuilnisbak.

Voornemen mislukt én een rotgevoel
Maar zo werkt het meestal niet. We hebben mentale aanlooptijd nodig om de hindernis te gaan nemen. En om die aanlooptijd niet eindeloos lang te laten duren, richten we ons op een datum waarop het dan toch écht gaat gebeuren. Om vervolgens, in het beste geval na een paar weken, te concluderen dat het wederom niet gelukt is. Behalve dat ons goede voornemen de mist in ging, voelen we er ons er ook nog slecht om. Twee keer balen! Hoe kan dat nou? 2 dingen:

  1. te weinig uitgewerkt
    We stellen een moeilijk of te weinig uitgewerkt doel. Bijvoorbeeld: binnen drie maanden 10 kg afvallen. Als je daar geen gedetailleerd uitgewerkt dagelijks plan bij hebt, is het heel ingewikkeld om dat waar te maken. Het gaat om gedragsverandering, dus makkelijker zou zijn: ik stop met eten van chocola na het avondeten en ik koop voortaan magere yoghurt. Dat is concreet en overzichtelijk.
  2. het past niet
    Of we kiezen iets wat niet bij ons past. Bijvoorbeeld: als sport-hater ineens drie keer per week naar de sportschool gaan, want dat is gezond. Dat is een te grote gedragsverandering. Als het dan niet lukt, denken we: laat maar helemaal zitten. Beter zou zijn: ik neem voortaan de trap in plaats van de lift. Dat doel is eenvoudiger en geeft een minder groot gevoel van falen als het eens niet lukt; dus houd je het langer vol.

Klein, praktisch en passend
De voornemens met de meeste kans van slagen (dus effectieve gedragsverandering) zijn kleine, praktische uitdagingen die bovendien in je huidige leven passen. De kans dat je het volhoudt wordt veel groter. En: omdat het geen enorme berg is waar je tegenop kijkt heb je geen lange aanloop nodig om er aan te beginnen. Weg met die oud & nieuw-draken-van-goede-voornemens dus. Elke dag kun je opnieuw beginnen! Mijn plan, waar ik voor de kerst al mee begon: meer boeken lezen door mijn telefoon ’s avonds eerder weg te leggen. Heb inmiddels de eerste uit.


Photo by Wu Jianxiong on Unsplash